هفت سال پیش در بیست و سومین روز از ماه محرم، اشغالگران و تروریستهای مزدور آنان، در جنایتی هولناک، در شهر سامره، حرم مطهر حضرت امام هادی و امام حسن عسکری را تخریب کردند و لعن و ننگ و نفرین ابدی را برای خویش خریدند.

 
به جز این دو امام ، این شخصیت ها نیز در ضریح امامین عسکریین مدفونند





عکس ها و ادامه ی توضیحات در ادامه










هفت سال پیش در بیست و سومین روز از ماه محرم، اشغالگران و تروریستهای مزدور آنان، در جنایتی هولناک، در شهر سامره، حرم مطهر حضرت امام هادی و امام حسن عسکری را تخریب کردند و لعن و ننگ و نفرین ابدی را برای خویش خریدند.

 
به جز این دو امام ، این شخصیت ها نیز در ضریح امامین عسکریین مدفونند





نرجس خاتون



نرجس خاتون، مادر بزرگوار حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در 260 ق از دنیا رفت و در کنار قبر دوامام بزرگوار، داخل ضریح آن ها، به خاک سپرده شد. این بانوی بزرگوار فرزندشیوعا، پسر قیصر روم، بود که به عنوان کنیز به سامراء آمد و حکیمه خاتون اورا به امام حسن عسکری بخشید. نام این بانو در روم « ملیکا » بود و از نسبمادری به شمعون و همچنین حواریین حضرت مسیح می رسید. پس از پذیرش اسلام ناموی به « نرجس » تغییر یافت اما به نام های دیگری چون ریحانه، سوسن و صیقلنیز نامیده می شد. این بزرگوار پس از فوت، در خانه امام حسنعسکری در محل سکونت خویش، کنار امام دفن شد که اکنون داخل ضریح مطهر امامینو پشت سر آن ها قرار دارد.

حکیمه خاتون



حکیمه خاتون، دختر بزرگوار امام جواد(علیه السلام) و عمه امام حسن عسکری(علیهالسلام)، در دوران غیبت صغری به عنوان وکیل و نماینده حضرت مهدی (عجل اللهتعالی فرجه الشریف) بود. به هنگام رحلت امام جواد(علیه السلام)، او کهکودکی بیش نبود، تحت سرپرستی امام هادی(علیه السلام) قرارگرفت و در زهد وتقوا سرآمد زنان عصر خود شد. از افتخارات این بانوی بزرگوار تربیت وسرپرستی نرجس خاتون، مادر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، بود. ویدر 274ق وفات یافت و داخل خانه امام هادی(علیه السلام) دفن شد. این بانو را در سمت پایین پای امام عسکری (ع) و امام هادی (ع) به خاک سپردند .

حدیثه، ام العسکری

مادرحضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) را به سبب آن که جده امام زمان است به « جدّه » یاد کرده اند. نام های این زن با تقوا و زاهد حدیث، حدیثه، سوسن،سلیل و ریحانه بوده است. در متون از وی با عنوان « وکیل » یا « نمایندهحضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) » یاد شده است. زیرا شیعیان ازحکیمه خاتون، عمه امام حسن عسکری(علیه السلام)، در زمان غیبت صغری سؤالکردند که اینک به چه کسی رجوع کنند. ایشان گفت: « به جدّه » ؛ یعنی مادرابی محمد(علیه السلام). مادر امام حسن(علیه السلام) تا 262 ق زنده بود. اورا پس از فوت در آستان عسکریین، در خانه مسکونی خود، به خاک سپردند.

حسین بن علی(علیه السلام)

حسین فرزند امام هادی(علیه السلام) و برادر امام حسن عسکری(علیه السلام) است. او و امام حسن عسکری را « سبطین » می خواندند. حسین به امامت برادر خود،امام حسن عسکری(علیه السلام)، ایمان داشت و از پیروان او بود. وی را ازعابدان و زاهدان زمان خود دانسته اند. گویند صدای حضرت حجتشبیه صدای عمویش حسین بود. این بزرگوار در پایین پای مبارک امام هادی(علیهالسلام) و عسکری(علیه السلام) دفن شده است.

ابوعبدالله جعفر بن علی
ابوعبدالله جعفر فرزند امام علی النقی(علیه السلام) است. او را پس از فوت، درخانه پدرش، همان جا که امام هادی دفن است، به خاک سپردند.

سمانه بنت علی(علیه السلام)
سمانه یا سمانه مغربیه، مادر امام هادی(علیه السلام)، ملقب به « ام الفضل » و « سیده »، از زنان فاضل و زاهد روزگار بود که بیشتر روزها را روزه داشت و شبها به نیایش می پرداخت. او در خانه امام هادی(علیه السلام) از دنیا رفت ودرهمان جا، کنار فرزندش، دفن شد.

ابوهاشم جعفری
داوودبن قاسم فرزند اسحاق بن عبدالله بن جعفر بن ابی طالب و از نواده های جعفرطیار است. قبر او در داخل ضریح و آستان عسکریین قرار دارد. این بزرگوار ازمادر به محمد بن ابی بکر نسب می برد زیرا مادرش، ام حکیم، دختر قاسم بنمحمد بن ابی بکر است. او محضر پنج امام را درک کرد و از یاران امامرضا(علیه السلام)، امام جواد، امام هادی و امام عسکری شمرده شده است.


به گفته «تقویم شیعه» حرم شریف امامان هادی و عسکری علیهما السلام درسامرا، قریب 13 بار در طول تاریخ به دست ناصبی‌ها تخریب شده و توسط محباناهل بیت(ع) تجدید بنا شده است.

به گزارش عقیق مراحل ساخت ضریح مطهر امامین عسگریین چندی پیش در قم آغاز شد و هم اکنون نیز ادامهدارد .در این کارگاه دربهای حرم مطهر عسکریین نیز در حال ساخت می باشد.


































التمـــاس دعـــا